دسته‌ها
مقالات

مدیریت ریسک مطابق استاندارد ایزو 14971

مدیریت ریسک مطابق استاندارد ایزو 14971 و حصول اطمينان از برقراري الزامات يک سيستم جامع ايمني، بهداشت و محيط زيست، نيازمند استقرار زيرسيستم هاي متعددي در محيط كار است.

يكي از مهمترين اين زيرسيستم ها، سيستمي براي ارزيابي مخاطرات قبل از انجام كار، كنترل عمليات اجرايي حين انجام كار، جهت ايمن سازي محيط كار از خطرات و حوادث مي باشد.

مدیریت ریسک مطابق استاندارد ایزو 14971

این سیستم ها مطابق با استاندارد 14971 عمل کرده و عامل كليدي در حصول اطمينان از ايمني كاركنان، تأسيسات و محيط زيست میباشند و همچنین عملكرد صحيح اين سيستم به همه افرادي كه در آن مشاركت دارند بستگي دارد.

چرا كه سيستم در صورتي مي تواند به طور مؤثر عملكرد داشته باشد كه كليه نفرات مرتبط با كار، مانند مجوز دهندگان، سرپرستان و مجريان كار شرايط سيستم مجوز كار و اقدامات احتياطي و ساير ضوابطي كه در هر يک از مجوزها و چک ليست ها قيد شده است، را رعايت نمايند .

استاندارد ایزو 14971 چیست و چه کاربردی دارد؟

استاندارد ISO 14971 ، به صورت بین المللی و توسط ایالات متحده، کانادا، استرالیا و سایر کشورهای اروپایی به عنوان استاندارد رسمی مدیریت ریسک شناخته شده و مورد تایید قرار گرفته است.

این استاندارد به سازمان شما کمک میکند تا ایمنی و اثربخشی دستگاه‌های خود را تضمین نموده و میزان عدم قطعیت فرآیندهای خود را به حداقل برسانید.

مدیریت ریسک مطابق استاندارد ایزو 14971

استاندارد 14971 کمک میکند که سيستم ها با يک رويكرد نظام مند، با چک كردن شرايط ايمني عمليات و برطرف كردن پتانسيل هاي حادثه، به دنبال حذف و كاهش خطرات ناشي از فعاليتهاي مختلف كاري باشند.

هدف اصلی از مدیریت ریسک مطابق استاندارد ایزو 14971 چیست؟

هدف اصلي از این رویه، ارائه يک روش اجرائي كاربردي به منظور حصول اطمينان از برقراري شرايط مناسب در فعاليتهاي كاري مختلف است.

به طور خلاصه، از اهداف اصلي تهيه و تدوين اين استاندارد مي توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اتخاذ تدابير و روش هاي ايمن به منظور پيشگيري از بروز حوادث احتمالي ناشي از شرايط خطرناك موجود در  فرآیندهای مختلف
  • مطلع نمودن تمامي كاركنان مرتبط با ايمني و اقدامات پيشگيرانه
  • مشخص نمودن تجهيزات و منطقه اي كه كار در آن انجام مي شود
  • آگاه نمودن كليه واحد ها و نواحي تحت تأثير از فعاليت مورد نظر از شرايط و روند كار
  • حصول اطمينان در استفاده از لباس و تجهیزات ايمني مناسب
  • مطلع نمودن مديران و سرپرستان مربوطه از روند و پيشرفت انجام كار به صورت ايمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *